TEENYOGA
Des de l’octubre del 2016, l’Institut Quatre Cantons ha inclòs el ioga com extraescolar. El ioga s’ha anat fent més popular els darrers anys. Cada cop hi ha més centres on practicar ioga, més tipus de ioga diferents, i fins i tot hi ha classes de ioga per nens i famílies. Però què passa amb els adolescents?
L’adolescència pot ser un etapa molt intensa, divertida, plena d’energia, força i vitalitat. Però també és una etapa on els joves experimenten canvis a nivell físic, mental, emocional i social. A més a més, no hem d’oblidar l’estrès i la pressió que senten pels estudis, pel futur, per les relacions interpersonals, per la construcció de la seva pròpia identitat, etc.
Segur que molts de vosaltres heu sentit a parlar del ioga i dels beneficis de la seva pràctica regular. Babyogui enten ioga com a eina de creixement pels infants i joves d’una manera creativa, divertida i respectuosa. Volem apropar el ioga a totes les edats. El ioga és una eina de per vida, que els acompanyarà sempre. Allà on siguin podran parar, tancar els ulls, respirar uns minuts i prendre consciència i presència. Així podran relaxar-se i canviar l’estat energètic en pocs minuts. Però, per aconseguir‐ho s’ha d’anar practicant.
A l’ institut fem classe de ioga un cop a la setmana, i els canvis que he vist en el grup tant a nivell físic com emocional, no deixen de sorprendre’m. Recordo quan vam començar…a cada postura es queixaven, xerraven entre ells, sonaven els mòbils o les tabletes, arribaven tard i entraven a la classe xerrant i fent soroll sense respectar als companys que ja havien començat.
Ara, això ha canviat, és diferent. S’esforcen més, tenen més confiança en ells mateixos, fan més postures i de més complexitat, fem exercicis de respiració durant més estona, i ara, inclús hem començat a fer petites meditacions de pocs minuts.
Tot i que encara hi ha coses per acabar de polir, el grup ha millorat molt i es mostra més respectuós. El respecte és l’única norma de les classes de ioga, el respecte cap a un mateix (acceptant les pròpies limitacions, i acceptant‐nos tal i com som cadascú de nosaltres), respecte cap als companys, respecte a la professora i respecte cap a l’espai que utilitzem.
La relació entre ells i amb mi millora dia rere dia, i us puc dir, que a dia d’avui és molt i molt especial. Ens veiem un cop per setmana només durant un hora, però la relació és extraordinària, cordial i respectuosa. El meu rol dins de l’aula és simplement d’acompanyant, i des de l’acompanyament, amb respecte i amor per cadascú d’ells, van avançant en la seva pròpia pràctica personal. Haig de confessar‐vos, que estar al capdavant d’aquest grup és un regal i una lliçó, perquè a més a més de seguir aprenent gràcies a les seves preguntes i inquietuds, cada setmana constato que el ioga és especial, que el ioga els hi agrada i senten els beneficis que els hi aporta perquè ho experimenten ells mateixos, no és cap teoria…una hora a la setmana es queda curta, sempre sortim tard perquè estem gaudint de la relaxació, de l’espai que hem construït plegats, i de la sensació de calma i tranquil∙litat que s’ha generat dins l’aula. I, per a mi, això és el més important, que puguin sentir aquesta sensació de calma i tranquil∙litat i que la puguin sentir i experimentar de nou sempre que ho necessitin.
A continuació podeu llegir algunes reflexions que els alumnes de l’institut que fan aquesta activitat han volgut compartir, perquè sempre és millor que us ho expliquin ells mateixos…
Què us sembla que l’ institut hagi introduït el ioga com activitat extraescolar?
Ens agrada molt, tot i que al principi em va sorprendre, la veritat.
Perquè fas ioga?
-Al principi em vaig apuntar perquè els meus pares em van obligar a fer una activitat esportiva a la setmana, i vaig triar el ioga. Però ara m’agrada molt.
-Perquè la meva mare en fa i volia provar‐ho.
-Perquè diuen que relaxa.
Què feu a la classe de ioga?
Fem exercicis de respiració, postures de ioga d’estiraments, d’equilibri, força, torsió, relaxació, i ara hem començat a fer exercicis de meditació. També pintem mandales, fem mudres, etc.
Què és el que més t’agrada de practicar ioga? Què creus que t’aporta el ioga?
-M’agrada que és per tothom, al principi pensava que no podria fer‐ho però sí, sí que es pot, cadascú al seu ritme, i això m’agrada molt.
-Sento que vaig progressant i millorant les postures, i també em sento que tinc més força i resistència per aguantar més temps les postures sense cansar‐me.
-Faig exercici físic però sense presses ni competició entre companys.
-Tot i que suem i ens esforcem amb les postures, és molt divertit i sempre aprenem coses noves sobre el ioga.
-M’agrada la professora (…aquí es va sentir un “pilota!!!” i unes rialles de fons…:–‐) …)
-M’agrada perquè quan acabem la classe tinc la sensació d’estar relaxada però no em sento adormida, sinó que em sento bé, calmada i tranquil∙la.
Animaries a altres companys o instituts a fer ioga?
Sens dubte! Sí! Ho ha de provar tothom!
Per tant, la meva pregunta és un cop més la mateixa….perquè no apropem el ioga a tots el infants i joves? perquè no els hi donem l’oportunitat que ho provin? perquè no introduïm el ioga a tots els centres educatius? perquè no els hi donem eines per gestionar l’estrès, la pressió, els nervis, la disconformitat, … ? Per què no val un simple, “relaxa’t”, o una frase de l’estil “tranquil que no passa res”…. Els sentiments que cadascú sent, no els tria, els sent així, però sí que podem influir, i molt, en la gestió d’aquest sentiment i de les accions que es fan en conseqüència.
Des de la classe de ioga, només ens queda una cosa més per dir-vos: ALUMNES, FAMILIARS I DOCENTS….ANIMEU–‐VOS A PRACTIQUEU IOGA!!!
Article escrit pel grup de ioga de l’ institut Quatre Cantons (joves i professora).
Cristina Sanz -Professora de ioga per nens, adolescents i famílies
Creadora de Babyogui i co-coordinadora del grup de recerca del ioga en l’educació de la Universitat de Barcelona.
www.youtube.com/watch?v=Lwgw09QWylc#action=share